week 1 TTC - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Valeggua - WaarBenJij.nu week 1 TTC - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Valeggua - WaarBenJij.nu

week 1 TTC

Blijf op de hoogte en volg

08 Maart 2014 | Thailand, Chiang Mai

Namaste!

“Atha Yoga Nusasanam” - now the yoga path begins.

Dit wordt een lang verslag, veel nieuwe indrukken en ervaringen van de eerste week Yoga Teacher Training...

Alseerst “YES!”, de eerste week YTT heb ik overleefd!
Ik heb ook de eerste practicum & theorietesten succesvol behaald

Vandaag (zaterdag) heb ik een dagje vrij en dat heb ik echt nodig. De week was aardig intens:
Tijdens de openingsceremonie afgelopen zondag maakten we kennis met onze teachers Rory (Schotland), Safa (Canada), en Seqouia (Zon & Canada) . We barstten gelijk los in een kring meditatie met “Ohm” gezang (dit was een beetje awkward zo ineens). Ondertussen kwam Seqouia met een bos salie en een veer langs om stuk voor stuk onze energie-lichamen te reinigen.
Ik had wel gelijk een goed gevoel bij de teachers en de omgeving, en vertrouwen erin dat ik op het juiste moment op de goede plek was.

De eerste dagen waren zo innemend, zoveel nieuwe kennis, training, nieuwe mensen om te leren kennen. Maar wel heel erg fijn. We zijn met 16 leerlingen uit Canada, Amerika, Litouwen, Hongkong, Korea, Duitsland, Frankrijk, Australie, Spanje, Engeland. Alle communicatie gaat in het Engels. Ik merk nu al dat ik soms al hard moet nadenken over mijn Nederlandse woorden ;)

Hieronder een beschrijving van de trainingsweek:

6:00-6:15 Neti –
Nasale reiniging door zout water het ene neusgat in te laten lopen, en het andere neusgat weer eruit. Dat wordt elke ochtend met z'n allen op het grasveld gedaan (grappig gezicht overigens). Na de 2e dag besloot ik deze activiteit niet meer te doen, want het veroorzaakt bij mij oor- en hoofdpijn.

6:15 – 9:00 Asana –
Het oefenen van de (Astanga) yoga series. Ondanks het belachelijk vroeg gebeurt, is het wel fijn dat we dit in de ochtend doen. Het is hier 's ochtends tussen de 17 en 22 graden, wat vrij koel aanvoelt. Astanga yoga is een vrij intense vorm van yoga, met op elke ademhaling een oefening. Later in de opleiding zullen we ook andere yoga-vormen krijgen, maar de “main-focus” is de Astanga yoga serie. Na 1 week zijn mijn been- en schouderspieren echt al keihard!!

Ik had wel een “down-momentje” toen ik de iedereen moeiteloos heup-openers zag doen. Die flexibiliteit heb ik niet in m'n heupen en hamstrings, ik loop daar altijd tegenaan.. Maar toen ik moeiteloos in de “headstand” kon komen (the king of all postures), had ik weer volop zelfvertrouwen.
De coaching is echt heel erg goed, we krijgen veel persoonlijke begeleiding in al onze poses.

“Don't push, find ease and comfort and be honest with yourself. Eventually you will achieve a posture. If not in this life, you will in your next life” .

9:00 – 10:00 Prana & Mudras
Meditatie. Deze week hebben we verschillende ademhalingstechnieken en meditaties geleerd om de energie te laten stromen. Ook hebben we “leren” zitten op de grond. Gelukkig hebben we wat kussens om de pijn te verzachten, maar ook die werken niet meer na uren lang zitten. Het enige wat dan nog helpt is ademhalen en focussen op andere dingen dan de pijn. Nu aan het eind van week 1 ben ik trots op m'n “zit-prestaties”.

“ Where the mind goes, energy flows”

10:00 – 10:45 Breakfast
Tegen deze tijd begint de honger wel te komen, dus het ontbijt smaakt extra goed. De eerste dagen was het een beetje vreemd omdat we een ochtendstilte hebben: tot na het ontbijt mogen we niet met elkaar praten (dit om het bewust eten te bevorderen). Ik moet 's ochtends sowieso op gang komen, dus ik vind die ochtendstilte eigenlijk wel heel erg fijn.

10:45 – 11:00 Sanskriet
Gelukkig is deze taalles Sanskriet maar een kwartiertje, want dit vind ik de meest saaie lecture.

11:00- 13:00 Lecture
Deze week veel geleerd over de geschiedenis van yoga, verschillende stijlen, bewust leven (aan de hand van richtlijnen -yama's & niyama's), de chakras en de verschillende reinigingstechnieken voor een yogic lifestyle.
Ik sla dus de neusspoeling over en ik zal voorlopig ook geen magische dingen doen zoals zakdoeken slikken en daarna weer eruit trekken om mijn maag op die manier te reinigen.
Maar ik maak vanaf nu wel elke ochtend blij gebruik van de tongschraper ( effectiever dan alleen je tong poetsen) en de reinigende ademhalingstechnieken.

13:00 – 15:15 Lunchpauze
Elke lunch staat er een heerlijk vegetarisch buffet voor ons klaar. Meestal bruine rijst, een Thaise currie, een boullion, heel veel groenten en sla en fruit. Ze wisselen af met bruine/rode bonen, pompoen en gerechten met tofu. Nadat ik mn buik rond heb gegeten probeer ik nog wat te studeren en/of 30 minuten een siesta te houden, om vervolgens onuitgeslapen te klagen als de wekker gaat om 15:00 uur.

15:15 – 18:00 Lecture Teaching Skills & practice
Na de lunchpauzes gaan we weer in onze oncomfortabele houdingen zitten op de grond om nog wat uren te luisteren naar lectures over de astanga yoga en lesgeven. Dit is het zwaarste moment, omdat de temperaturen tegen de middag al zijn opgelopen naar 35-38 graden. Hierna oefenen we 1 op 1 met het lesgeven.

18:00-19:00 Chanting
Ik had het niet gedacht, maar ik vind dit misschien wel het leukste onderdeel! Ik merk dat ik echt wat muziek (en dans) mis. Tijdens de chanting pakken Safa en Seqouia de gitaar (of een andere mysterious instrument waarvan ik nog achter de naam probeer te komen) erbij en probeer ik uit volle borst de mantra's mee te zingen. Ik ben niet echt Beyonce, maar de vibraties die ontstaan als je met een hele kring mantras zingt voelt echt heel fijn.

“Ohm, Shanti, Shanti, Shanti”

19:00 Dinner
Vegetarisch buffet. Ik zeg het maar vast om terug te komen op wat uitspraken die ik eerder heb gedaan: ik denk niet dat ik hier zal afvallen... Het vegetarische eten is echt heel goed en lekker! Elke zondag wordt er vrijwillig gevast, maar ook dat is geen echt vasten, we krijgen dan 2 keer fruit.

Na het avondeten val ik meestal tegen 10/11 in slaap, maar ik wil de komende week wat lichter avondeten en nog eerder naar bed proberen te gaan, want ik was deze week echt vermoeid. Er was geen dag dat ik uitgeslapen wakker werd, ik klaagde iedere dag hardop als de wekker ging om 5:30...

Vandaag ga ik een dagje de stad in, ik MOET even uit de omgeving. Hoewel ik het echt fantastisch vind, heb ik echt eventjes behoefte aan andere indrukken, lopen en in een taxi zitten in plaats van asana's en meditatiehoudingen in de Shala, andere gezichten, een ananassapje en een goede thaise massage! Even tijd voor mezelf.

In m'n volgende update zal ik wat ervaringen van week 2 TTC delen. We mogen een massage, numerologie of hypnotherapie sessie uitkiezen en ik ben van plan om de hypnotherapiesessie te doen. Ik zou eerst gewoon voor de massage gaan, maar tijdens de meditatieoefeningen werd mij duidelijk dat ik tegen wat stagnatie aanloop en deze hypnotherapeut mij misschien verder kan helpen.

“ A problem can not be solved on the same level of consiousness it was created”

Tot zo ver week 1 TTC, ik wens jullie een hele fijne week en Namaste!

  • 08 Maart 2014 - 09:07

    Rachelle:

    Hi Val,

    wat zwaar. Haha. Ik heb echt heel veel bewondering voor je.
    ik zou het echt niet trekken..

    heel veel plezier vandaag. Geniet van je thaise massage :)

  • 08 Maart 2014 - 12:23

    Marita:

    Je komt als herboren terug en heel goed dat je voor hypno heb gekozen je zal er zeker veel aan hebben.geniet van je vrije dag

  • 08 Maart 2014 - 16:36

    Chris:

    Heel ontroerend verhaal, lief. Indrukwekkend. xx

  • 08 Maart 2014 - 20:10

    Ruben:

    Hoi Val,

    Heel veel succes met de trainingen en alle nieuwe ervaringen. Klinkt erg spannend allemaal.

    Xx Ruben

  • 08 Maart 2014 - 20:48

    Denise:

    Hi Valerie,

    Wat ontzettend leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt daar! Heel knap hoir en wat een unieke ervaring! Geniet ervan.

    X

  • 09 Maart 2014 - 12:22

    Eric:

    Hoi Valerie,

    Eigenlijk zou ik willen zeggen: "Veel plezier".

    Maar als ik dit lees denk ik; "liever jij dan ik".


    liefs Eric

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

YTT

YTT

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2014

OFFICIALLY A YOGA TEACHER UPDATE

22 Maart 2014

week 3 TTC

16 Maart 2014

Update Yoga Teacher training en ontwikkelingen

08 Maart 2014

week 1 TTC

05 Maart 2014

Reisupdate

Actief sinds 01 Maart 2014
Verslag gelezen: 193
Totaal aantal bezoekers 2459

Voorgaande reizen:

16 Februari 2014 - 05 April 2014

YTT

Landen bezocht: