week 3 TTC - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Valeggua - WaarBenJij.nu week 3 TTC - Reisverslag uit Chiang Mai, Thailand van Valeggua - WaarBenJij.nu

week 3 TTC

Blijf op de hoogte en volg

22 Maart 2014 | Thailand, Chiang Mai

Week 3

“I was in the mountains with a few friends and we went to see a point known as the Echo Point. One of the friends started barking like a dog, and the hills echoed it- the whole place appeared as if full of thousands of dogs. Someone else started chanting a Buddist mantra and the hills became Buddists...
Life is also like this Echo Point: you bark at it, it barks at you; you chant a beautiful mantra, life becomes a reflection of that beautiful chanting.
Life is a mirror. Every rock, every cloud, every thought, every word, all relationships are mirrors.
The mirror is the same, but when you come before the mirror, it reflects your face.
Don't be angry at life if it starts barking at you.. don't try to change it; just change yourself, and life changes.” - The essence of Yoga

De tijd vliegt! Week 3 van de teacher training is alweer achter de rug. En de week was intens....

De week zelf was fysiek minder zwaar dan de eerste weken. We hoefden deze keer niet te leren voor een theorietest en het lesgeven gaat inmiddels vanzelf. De lectures blijven een uitdaging, vooral omdat de temperaturen in de Shala deze week opliepen tot boven de 40 graden!De lesstof is gelukkig wel interessant en veelzijdig: anatomie, aryuveda, consious eating, asana methodogy.

IWe hebben deze week mooie meditaties en ook wat minder “ vurige” yogavormen gedaan:

-Yin-yoga & restoratieve yoga
Yogavormen waarbij je met behulp van attributen voor langere tijd comfortabel in een bepaalde houding kan blijven zitten/liggen. Dit was een heerlijk ontspannen afwisseling van de Astanga yoga die we normaal iedere ochtend doen. Maar toen we na 2,5 uur in de laatste pose “ Savasana” kwamen, kon ik niks anders meer doen dan huilen. Tranen rolden over m'n wangen, m'n oren in, de yogamat op. Zonder verdriet of aanwijsbare reden, gewoon een veilige emotionele “ release”.

-Blindfolded explorations
Mijn favoriete klas! We werden allemaal geblindoekt en moesten onze weg zien te vinden naar een ander persoon. Eenmaal contact gemaakt vloeiden we met elkaar in bewegingen, zonder af te spreken wie ging volgen en wie ging leiden. Interessant! Ik ben handen tegengekomen die ik gauw weer los wilde laten; ik heb vol vertrouwen een rugrol gemaakt over de rug van iemand anders en ik ben verstrikt geraakt in een web van handen die mij de vloer op trokken. Het leuke van de oefening was dat je zonder iemand te krenken gewoon kon weglopen van de situatie. Iedereen was toch geblindoekt en anoniem.

Dus gevlucht van die wilde situatie, bevond ik mezelf op een rustigere plek, wel een beetje eenzaam. Op de tast voelde ik of er misschien nog iemand anders in de buurt was om mee te dansen. Opeens maakte mijn vingers contact met een warme hand: tintelingen in mijn hele arm, mijn hartslag ging omhoog, dit was een hele fijne energie. Ik besloot deze persoon mee te nemen in een dans. Dat ging moeiteloos, bijna zonder contact. Opeens lagen we (denk ik) allebei op de vloer, de dans was zo intens, mijn handen begonnen te trillen en ik werd verliefd.
Alsof deze persoon mijn verlegenheid aanvoelde, begon hij/zij mij op zijn/haar beurt teder te leiden. Ik gooide mijn hele lichaam in de dans, benen in de lucht, armen als de wind, ik voelde me als een verliefde ballerina!
Opeens werd ik gegrepen door een andere hand, een stuk energieker. Ik probeerde de “ mooie” hand vast te blijven houden, maar de “ energieke” hand bleef aan mij trekken. Dat getrek en gedraai vond ik niet heel prettig, maar toch bleef ik uit een soort nieuwsgierigheid contact houden met deze “nieuwe energieke” hand. Toen liet de “ mooie” hand mij los, ik dacht Neeee....... Spijt, tevergeefs nog op zoek gegaan naar die “mooie” energie, maar toen was de 1,5 uur durende oefening alweer voorbij...

“- Harmonize with energy, it will help or hinder us in our actions - Look at what you have, reflect if you need it all.” - Yoga Sutras 1.4 & 1.5

Na deze oefening heb ik (zeer komische) foto's gezien, waardoor ik erachter ben gekomen met wie ik zo mooi had gedanst: een zeer aanwezig meisje (praat te hard, stampt te hard, lacht te hard, teveel van alles naar mijn smaak). Ik heb haar altijd een beetje proberen te vermijden. In de dans heb ik niks van die eigenschappen kunnen aanvoelen, maar juist hele andere mooie eigenschappen. Heel heel gek dat wij energetisch zo op elkaar aansloten.
-No psysical judgements, just energy-. Eigenlijk zou het hele leven geblindoekt moeten zijn.

-Yoga Nidra
Consious sleeping. Een meditatievorm, waarbij je in een “bewuste” slaap wordt geleidt. De slaap, visioenen en dromen gebruik je om informatie binnen te krijgen om te kunnen transformeren. Wij zij niet heel diep gegaan, we hebben slechts 30 minuten deze Yoga Nidra mogen doen. We hadden wel allemaal soortgelijke ervaringen: Ondanks de 38 graden en enorme hoeveelheid insecten waren we bijna allemaal binnen no time weg en de meesten van ons werden met een soort schok, alsof we terugvielen in ons lichaam, op hetzelfde moment weer wakker. Het was een heerlijke powernap en tegelijkertijd een vreemde ervaring, wat ook zeker iets bij me heeft wakkergemaakt.

-Loving meditation
We mediteren elke ochtend minimaal 1 uur. De afgelopen week was er wel een hele mooie meditatie waarbij steeds 1 persoon in het midden van de kring mocht gaan zitten en de rest van de meditatiegroep “liefde” projecteerde naar die persoon.
Wauw, dat was ongelovelijk, die vibraties! Ik “voelde” kleuren, energie, verschillend van persoon tot persoon. Mijn hartslag ging bij een aantal personen zo erg omhoog, dat het leek alsof ik een HIIT workout had gedaan. Het was fijn om zoveel liefde te kunnen projecteren met z'n allen.
Toen het mijn beurt was om in het midden te gaan zitten, voelde ik me zo overspoeld!
Ik had het gevoel dat ik een groter lichaam nodig had voor al die liefde, dus ik opende mijn armen wijd om al die energie in ontvangst te nemen. Mijn hart bonste m'n lichaam uit en ik kon alleen nog maar maar lachen. Het voelde alsof ik zweefde. Dit is de beste drugs ooit!

Na de meditatie werd er flink wat afgeknuffeld en gehuild. De rest van de dag kon ik zelf alleen nog maar lachen en het liefst had ik gehuppeld. Volledig in m'n element!
Ik voel me sinds die meditatie nog 1000x sterker dan dat ik me al voelde. Mijn hart en handen willen nu gewoon aan de slag!

De 3e practicum (1 uur lang lesgeven, asana & meditatie) heb ik ook positief behaald. De enige feedback die ik van de teachers heb gekregen is:
“I'm going to be honest with you...There's just nothing to say, you're just a very good, loving and compasionate teacher, and I wish they where all like you”.

En een ander heel groot compliment van een van de teachers:
“I don't care what kind of healing work you will do in the future, I'm going to make sure to get a healing from you, I want a healing from you”.

Dit komt van een vrouw die zelf al ruim 25 jaar healingwork doet.
Zo mooi, ik heb geen woorden meer om mijn gevoel te beschrijven. Ik weet alleen dat ik aan de slag moet, en ik kijk er zo naar uit.

Dus ja, een zeer intense en “transformatieve” week. Nog 1 week te gaan... Er staan ons nog wat lectures te wachten over business & ethics, yoga sutras, een healing sessie en natuurlijk het theorie examen en eindpracticum (75 minuten lesgeven aan beginners). Op vrijdag is de “graduation-ceremony”. Tijd gaat zo snel voorbij, ongelovelijk... Een beetje spijtig eigenlijk, maar zo mooi..

“ when you laugh, the whole world will reflect that, but when you're sad, look at the moon – the moon looks sad; look at the stars – they look like very great pessimists. When you're happy, look at the same moon- it is smiling; the same stars are dancing.. Know well: if you are responsible, there is hope, you can do something.” - The essence of Yoga

  • 23 Maart 2014 - 09:38

    Rachelle:

    Wauw wauw wauw! !
    Ik kan je niet zo goed uitleggen wat voor gevoel ik krijg bij het lezen van je verslag. . Echt prachtig.
    Ga zo door schat. X

  • 23 Maart 2014 - 21:25

    Denise:

    Heel mooi!

  • 25 Maart 2014 - 11:29

    Ruben:

    Hoi Val, veel succes straks met je theorie examen en eindpracticum.
    Jou quote uit "The essence of Yoga " vind ik heel interessant. De wereld zou vele malen beter zijn indien we ons dit met z'n allen zouden realiseren.
    xxx Ruben

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Chiang Mai

YTT

YTT

Recente Reisverslagen:

31 Maart 2014

OFFICIALLY A YOGA TEACHER UPDATE

22 Maart 2014

week 3 TTC

16 Maart 2014

Update Yoga Teacher training en ontwikkelingen

08 Maart 2014

week 1 TTC

05 Maart 2014

Reisupdate

Actief sinds 01 Maart 2014
Verslag gelezen: 215
Totaal aantal bezoekers 2465

Voorgaande reizen:

16 Februari 2014 - 05 April 2014

YTT

Landen bezocht: